ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ - ΠΡΟΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ

1 Οκτωβρίου 2024
https://content.web-bunch.com/sites/default/files/styles/large/public/2024-10/%CE%9C%CE%A5%CE%9A%CE%9F%CE%9D%CE%9F%CE%A3.jpg?itok=OJrcN2gQ

Με την υπ’ αριθμ. 105/2024 απόφασή του το Διοικητικό Εφετείο Πατρών δέχθηκε αίτηση ακύρωσης διαγωνιζόμενου και ακύρωσε την υπ' αριθμ.364/2024 απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ, δεχόμενο μεταξύ άλλων ότι μια αιτιολόγηση που παρέχεται από ελεγχόμενο οικονομικό φορέα σε σχέση με το ύψος της προσφοράς του δεν μπορεί να κριθεί απορριπτέα άνευ ετέρου από την ΕΑΔΗΣΥ, όταν η πρόσκληση που έλαβε ο ελεγχόμενος προς παροχή εξηγήσεων δεν ήταν αρκούντως ορισμένη και όταν δεν έχουν αξιολογηθεί από την ίδια την αναθέτουσα αρχή οι εξηγήσεις του ελεγχόμενου επί των κέντρων κόστους που φαίνονται ιδιαίτερα χαμηλά, κατ' αποδοχή σχετικών μου ισχυρισμών.

 

Το Δικαστήριο μεταξύ άλλων έκρινε ότι "Επειδή, στην προκείμενη περίπτωση, κατόπιν διαπίστωσης της απόκλισης της προσφοράς του αιτούντος από το νόμιμο όριο, η αναθέτουσα αρχή απηύθυνε, κατά δέσμια αρμοδιότητα, στον ανωτέρω πρόσκληση αιτιολόγησης, με την οποία εκκίνησε η διαδικασία διαλόγου για τον έλεγχο της προσφοράς του. Δοθέντος ότι το ασυνήθιστα χαμηλό της προσφοράς οφειλόταν στο θεσπιζόμενο εκ του νόμου τεκμήριο και ότι από το συμπληρωμένο έντυπο της οικονομικής προσφοράς του αιτούντος προέκυπταν αυξημένα ποσοστά έκπτωσης σε όλες τις ομάδες εργασιών, νομίμως, καταρχήν, η αναθέτουσα αρχή απηύθυνε πρόσκληση με γενικό περιεχόμενο, προκειμένου ο αιτών να αιτιολογήσει το σύνολο των στοιχείων που συνθέτουν την προσφορά του. Ο αιτών ανταποκρίθηκε υποβάλλοντας εντός της ταχθείσας προθεσμίας έκθεση αιτιολόγησης με το περιεχόμενο και την τεκμηρίωση που θεώρησε ενδεδειγμένα, εφόσον ούτε η πρόσκληση ούτε η διακήρυξη περιείχε συγκεκριμένες προς τούτο κατευθύνσεις. Με το περιεχόμενο αυτό η αιτιολόγηση της προσφοράς του αιτούντος δεν μπορεί να θεωρηθεί ως πλήρως αόριστη και ανεπίδεκτη διαλόγου ούτε μπορούσε να οδηγήσει -εν όψει της γενικότητας της πρόσκλησης- σε απόρριψη της προσφοράς ως μη επαρκώς αιτιολογημένης στο στάδιο αυτό, πριν δηλαδή του δοθεί η δυνατότητα να προσαρμόσει αναλόγως τη διάρθρωση αιτιολόγησης της προσφοράς, ώστε η αναθέτουσα αρχή να προβεί πράγματι στον απαιτούμενο έλεγχο της αξιοπιστίας των κοστολογήσεων και να διατυπώσει, επί τη βάσει του ελέγχου αυτού, αιτιολογημένη κρίση για το παραδεκτό της προσφοράς (πρβλ. ΣτΕ 292/2024, 1555/2022). Περαιτέρω, εφόσον η αναθέτουσα αρχή ή, μετά από άσκηση προδικαστικής προσφυγής, η Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. διαπιστώνει ότι ο προσφέρων υπολόγισε λειτουργικό κόστος (κόστος αμοιβής εργαζομένων, διοικητικό κόστος κλπ.) για την εκτέλεση της σύμβασης, το ύψος του οποίου κρίνεται ανεπαρκές (ώστε και η προσφορά να εμφανίζεται ασυνήθιστα χαμηλή), πρέπει να παρέχεται στον προσφέροντα η δυνατότητα, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 313 του ν. 4412/2016 (και τη στοιχούσα προς αυτό παρ. 4.1 της διακήρυξης), να αιτιολογήσει ενώπιον της αναθέτουσας αρχής τη σοβαρότητα της προσφοράς του, επικαλούμενος κάθε στοιχείο που μπορεί να δικαιολογήσει τη σύνθεσή της. Ο αποκλεισμός, στην περίπτωση αυτή, του διαγωνιζομένου από τη διαδικασία ανάθεσης αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα της αναθέτουσας αρχής, αφού κρίνει αιτιολογημένα ότι τα στοιχεία που της παρέχει ο διαγωνιζόμενος δεν δικαιολογούν το χαμηλό επίπεδο της προσφοράς του (πρβλ. ΣτΕ 601/2021). Ενόψει αυτών, εσφαλμένα η Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. έκρινε, με την προσβαλλόμενη απόφασή της, ότι η προσφορά του αιτούντος έπρεπε να απορριφθεί, λόγω ελλιπούς και εσφαλμένου υπολογισμού του μισθολογικού κόστους και του άμεσου και έμμεσου κόστους της εργολαβίας, χωρίς να αναπέμψει -εφόσον έκρινε ότι η απόφαση της αναθέτουσας αρχής για αποδοχή των εξηγήσεων του ήταν κατά το μέρος αυτό πλημμελώς αιτιολογημένη- την υπόθεση στην αναθέτουσα αρχή, προκειμένου η τελευταία να ασκήσει την πιο πάνω αρμοδιότητά της, για νέα νομίμως αιτιολογημένη κρίση ως προς τις παρασχεθείσες από τον αιτούντα, μετά την προς τούτο κλήση, διευκρινίσεις, όπως βασίμως προβάλλεται με την κρινόμενη αίτηση, για το λόγο δε αυτό, πρέπει η ως άνω απόφαση, κατά το μέρος αυτό, να ακυρωθεί".

Open cookie options